Yleistä valokuidusta

Mikä valokuitu on?

Valokuitu on ohut, kvartsilasista valmistettu johdin, jossa voidaan siirtää tietoa laservalolla hyvin nopeasti. Kuidun kapasiteetti on käytännössä rajaton. Valokuitu onkin tämän päivän ylivoimaisin tiedon siirtämisen tekniikka.

Miksi ottaisin valokuidun?

Valokuitu tuo kotiisi nopeimman internetyhteyden ja parhaat mahdolliset palvelut. Valokuidun avulla varmistat, että sinulla on tulevaisuudessakin yhteys, jonka avulla saat käyttöösi esimerkiksi kaikki uudenlaiset internet-, televisio-, puhelin- ja terveyspalvelut.

Jo vuonna 2030 dataa ennustetaan liikkuvan tietoliikenneverkoissa 150 kertaa enemmän kuin nyt. Siksi tarvitaan valokuituyhteyksiä: valokuidun tiedonsiirtokyky on valtava. Valokuitu on sijoitus, jonka tiedetään kestävän ainakin 50 vuotta. Siksi sen hankinta vaikuttaa myös kotisi arvoon asuntomarkkinoilla.

Lue lisää sivulta Mikä valokuitu?

Miten valokuitu rakennetaan?

Valokuitukaapeli tuodaan sisälle kotiisi asti ja saatetaan toimintavalmiiksi. Valokuitu kaivetaan maahan pihallesi sopivaa reittiä pitkin kaivinkoneella aina talosi seinän viereen asti. Asentaja tuo kuidun sisälle joko uuden tai olemassaolevan läpivientireiän kautta. Talossa kuidun pää liitetään kuitupäätteeseen. Liittymä testataan ja operaattorille kerrotaan, että valmista olisi. Lopuksi tarvitset vielä liittymän palveluntarjoajalta (Telia, Elisa, Avoin kuitu) ja johan netti pelittää!

Lue aiheesta tarkemmin sivulta Liittymän toimitus.

Tilaaminen ja palvelut

Miten tilaan kuidun?

Varaa valokuitu lomakkeella tai ota yhteyttä myyntiimme puhelimitse tai sähköpostilla.

Mitä valokuitu maksaa?

Saat liittymän avaimet käteen hintaan 1950 € (sis. alv 24%).  Voit valita kertamaksun tai ResursBankin rahoituksen.Työn osuudesta valokuidun rakentamisessa on myös mahdollista hakea verottajalta kotitalousvähennystä.

Lue lisää hinnastosta.

Asun taloyhtiössä. Voiko valokuidun saada myös taloyhtiöön?

Kyllä voi. Taloyhtiöön toimitetaan yksi liittymä. Tilaaminen vaatii taloyhtiön päätöksen ja samalla suosittelemme taloyhtiön sisäverkon uudistamista huoneistokohtaiseksi valokuituverkoksi, jolloin jokainen huoneisto voi itsenäisesti valita haluamansa operaattorin ja palvelut. Suosittelemme ammattimaisen tahon käyttämistä sisäverkon toteutuksessa.

Miten tilaan sopivat palvelut?

Palvelut (kuten varsinainen internet-liittymä) tilataan erillisellä palvelusopimuksella.

Operaattori mm. Elisa ja Telia Avoin Kuitu (Avoimen Kuidun kautta valittavissa: Telia, JNT, Kuuskaista ja Seltimil) laskuttaa valitut palvelut erikseen ja on sopimuskumppanisi palveluiden osalta.

Palvelut kannattaa tilata seuraavista numeroista, joiden asiakaspalvelijoille kuituasiat ovat tuttuja:

  • TELIA tilaukset puh. 0200 27007, valikosta 2 tai sähköposti kuituverkotatteliacompany [dot] com
  • ELISA tilaukset puh.  010 190 240
  • KUUSKAISTA tilaukset puh. 044 773 2127
  • SELTIMIL tilaukset puh. 010 3151250 tai infoatseltimil [dot] fi
  • JNT tilaukset puh. 06 786 8111

Saako kuidun kautta televisiopalvelut?

Kaikkiin kuitukohteisiin verkossa toimivat operaattorit tarjoavat televisiopalvelut IPTV:n kautta.

Voinko tilata pelkän valmiusliittymän?

Valmiusliittymää ei ole tuotevalikoimassamme.

Voinko tilata liittymän kausikäyttöön?

Kausiliittymää ei ole tuotevalikoimassamme.

Voiko yhden liittymän viedä useampaan rakennukseen lähialueella?

Saman omistajan kiinteistöihin voi asiakas rakennuttaa ns. sisäverkon. Esimerkiksi maatilalla, jossa rakennukset ovat toistensa läheisyydessä, voidaan käyttää yhtä sisäverkkoa. Suosittelemme ammattimaisen tahon käyttämistä sisäverkon toteutuksessa.

Vikatilanteet

Miten toimin vikatilanteissa?

Tee vikailmoitus omalle palveluoperaattorillesi. He rajoittavat ensin vian oman palvelunsa ja laitteidensa osalta ja ilmoittavat mahdollisesta kaapeliviasta Pälkäneen Valokuidulle.

Pälkäneen Valokuitu vastaa tarvittaessa kaapelin korjauksesta. Kaapelinäytöt, reittitiedot haetaan kaivulupa.fi -portaalin kautta.

Laskutus

Minulla on kysyttävää saamastani laskusta, miten toimin?

Pälkäneen Valokuidun laskutus toimii Intrumin kautta. Jos sinulla on kysyttävää laskun sisällöstä, ota yhteyttä meihin: jani [dot] palokangasatpalkaneenvalokuitu [dot] fi. Jos sinulla on kysyttävää laskun maksamisesta, ota yhteyttä Intrumiin: www.intrum.fi/maksuvalvonta tai 09 2291 1755.

Miten toimin, jos saan maksumuistutuksen?

Mikäli saat Intrumilta maksumuistutuksen maksamattomasta laskusta, se tulee maksaa maksumuistutuksen tiedoilla. Maksamalla velan eräpäivään mennessä voit välttää velan siirtymisen perintään.

Miten toimin, jos saan maksuvaatimuksen?

Kun maksat laskun maksuvaatimuksen maksutiedoilla eräpäivään mennessä, asia on sillä kunnossa. Voit maksaa laskun myös kirjautumalla Oma Intrum -palveluun, joka on auki ympäri vuorokauden. Mikäli et pysty maksamaan laskua eräpäivään mennessä, nopein tapa saada apua on kirjautua Oma Intrum -palveluun. Sitä varten tarvitset pankkitunnukset sekä kirjeessä näkyvän asianumeron. Oma Intrumissa voit kätevästi maksaa velkasi, ehdottaa maksusuunnitelmaa tai lähettää viestin Intrumin asiakaspalveluun. Voit ottaa Intrumiin yhteyttä myös puhelimitse kirjeessä mainituilla yhteystiedoilla. Mikäli sinulla ei ole kirjettä, voit soittaa Intrumin vaiheen numeroon 09 229 111, josta sinut ohjataan asiakaspalveluun.